Türkiye son on yılda yakaladığı istikrarlı ortamla büyüme ve gelişmede hızlı bir yol aldı. Hızla gelişen ülkemiz bu gelişmeye paralel olarak ‘’ dev projeleri’’ hayata geçirmeye başladı. Bu projeler sadece Türkiye de değil dünyada da dev projeler olmakla birlikte çoğu dünyada bir en veya ilk olma özelliğini kazandı. Özellikle ulaşım, enerji ve askeri alanlarda önemli projelere imzalar atıldı. İsrail ve Batı’nın İran’a şiddetle baskı yaparak nükleer enerji alanındaki çalışmalarını engellemeye çalıştığı bir dönemde Türkiye İki nükleer santral ihalesi yaptı ve üçüncüsünde de ihale aşamasına gelindi. Bu milyarlarca dolarlık dev projeler Türkiye’nin büyük devlet olama yolunda hızla ve emin adımlarla ilerlediğini birer göstergesi oldu. Aynı zamanda bu gelişmeler Türkiye’nin yeniden bölgede söz sahibi olmasına neden oldu. Bunu özellikle Türkiye’nin Arap baharında oynadığı etkin rol ve uluslararası platformlarda yeniden söz sahibi olmasında görüyoruz.
Şimdi bu dev projelerden öne çıkanlarından bazılarına özetle
bakalım:
ULAŞIM ALANINDAKİ PROJELER
Marmaray ‘’Asrın Projesi’’
· Dünyadaki en önemli projelerden biri olan MARMARAY PROJESİ , Avrupa yakasında bulunan Halkalı ile Asya
yakasında bulunan Gebze ilçelerini kesintisiz, modern ve yüksek kapasiteli bir
banliyö demiryolu sistemiyle bağlamak amacıyla İstanbul'daki banliyö demiryolu
sisteminin iyileştirilmesi ve Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi inşasına
dayanmaktadır.
· Hat, Kazlıçeşme'de yeraltına girecek; yeni
yeraltı istasyonları olan Yenikapı ve Sirkeci boyunca ilerleyecek, İstanbul
Boğazının altından geçecek, ve diğer bir yeni yer altı istasyonu olan Üsküdar'a
bağlanacak ve Söğütlüçeşme'de tekrar yüzeye çıkacaktır.
· Proje, şu anda dünyadaki en büyük ulaşım
altyapı projelerinden birisidir. İyileştirilmiş ve yeni demiryolu sisteminin
tamamı, yaklaşık 76 km uzunluğunda olacaktır. Ana yapılar ve
sistemler, batırma tüp tünel, delme tüneller, aç-kapa tüneller, hemzemin
yapılar, 3 yeni yeraltı istasyonu, 36 yerüstü istasyonu (yenileme ve
iyileştirme), işletim kontrol merkezi, sahalar, atölyeler, bakım tesisleri,
yerüstüne inşa edilecek olan yeni bir üçüncü hat dahil olmak üzere, mevcut
hatların iyileştirilmesi, tamamen yeni elektrikli ve mekanik sistemler ve temin
edilecek olan modern demiryolu araçlarını kapsayacak olan 4 bölümden
oluşacaktır.
3. Köprü Projesi
· Üçüncü köprü için henüz bir ad
belirlenmediyse de köprü ve köprü ile birlikte yapılacak olan otoyolun
ayrıntıları 25 bin ölçekli imar planlarına işlendi. Bununla birlikte
Çorlu-Çerkezköy bölgesine üçüncü bir havaalanı yapılması, Anadolu Yakası'nın
kuzey bölümünde Riva çevresinin turizme açılması, İzmit yakınlarına büyük bir
teknopark yapılması da planlandı.
· Köprünün
maliyetinin kamulaştırma bedelleri ve yapım harcamalarla birlikte 4,5 milyar TL
olacağı bildirildi.
Yüksek Hızlı Tren Projesi
· Yüksek Hızlı Tren, Türkiye’nin ilk hızlı trenidir. Türkiye bu
teknolojiyi kullanan ülkeler arasında Avrupa da 6. dünya da ise 8.
sıradadır.
· İlk seferine 13 Mart 3009 günü Başbakan Recep Tayyip
Erdoğan’ın makinistlik yapmasıyla seferlerine başlamıştır.
· Yapımı devam eden İstanbul-Eskişehir hattıyla
Ankara-İstanbul arası 6-7 saatlik yolculuk süresinin 3 saat 10 dakikaya
düşmesi bekleniyor.
· 2013 yılında hat MARMARAYLA bağlanınca dünyanın ilk kıtalar arası
tren seferleri başlamış olacak.
Tamamlanan, İnşaatı Devam Eden Ve Yapılması Planlanan Yüksek Hızlı
Tren Hatları
· ANKARA-ESKİŞEHİR HIZLI TREN HATTI: Hattın uzunluğu 245
km’dir. Yolculuk süresi 95 dk’dır. Hat tamamlanmıştır.
· ANKARA-İSTANBUL HIZLI TREN HATTI: Hat uzunluğu 533 km’dir.
Yolculuk süresi, 3 saat 15 dk’dır. Hattın ANKARA-ESKİŞEHİR etabı
tamamlanmıştır.
· ANKARA-KONYA HIZLI TREN HATTI: Hattın uzunluğu 306 km’dir.
10 saat 30 dk olan Ankara-Konya yolculuk süresi 1 saat 40 dk’ya düşmüştür.
· ANKARA-İZMİR HIZLI TREN HATTI: Hattın Hattın sırasıyla
Ankara - Afyonkarahisar - Uşak - Manisa - İzmir şehirlerinden geçmesi
planlanmaktadır. Hat tamamlandığında, Ankara-İzmir arasındaki seyahat süresi 3
saat 30 dakika, Ankara-Afyonkarahisar ise 1 saat 30 dakika olacaktır. İkinci
etap olan Afyonkarahisar-Uşak'ın yapım ihalesine bu yıl sonuna kadar çıkılması
planlanmaktadır. Uşak-Manisa-İzmir etabının ise uygulama projelerine ait
revizyon çalışmaları devam etmektedir. Toplam maliyetin 4 milyar TL olması
beklenmektedir.
· ANKARA-SİVAS-KARS HIZLI TREN HATTI: Bu proje ile;
Ankara-Kırıkkale-Yozgat-Sivas ve sonrasında Kars arasında çift hatlı,
elektrikli, sinyalli yeni demiryolu inşa edilecektir. Fiziki altyapılar %80
oranında tamamlanmştır. Hattın Sivas - Erzincan -
Erzurum - Kars etabının yapımı henüz plan aşamasındadır.
· ANKARA-ANTALYA HIZLI TREN HATTI: Konya - Antalya - Alanya (Konya'dan
çatallanarak Aksaray Kapadokya Kayseri/Erciyes ve Divriği turizm hattı
amaçlanıyor.))[10]
· ANKARA-KAYSERİ HIZLI TREN HATTI: (Yerköy'de Ankara-Sivas hattından
çatallanacak, 2023 hedefleri arasındadır.)
· İSTANBUL-EDİRNE HIZLI TREN HATTI :(Bulgaristan sınırı)
· KONYA-GAZİANTEP HIZLI TREN HATTI :İstanbul-Hicaz (Medine - Mekke)
hattının bir bölümünü de oluşturacak. 2023 hedefleri arasındadır)
· ANKARA-SAMSUN HIZLI TREN HATTI: (Kırıkkale-Samsun arasındaki
yaklaşık 450 km. uzunluğunda
demiryolunun projesi 2023, hizmete açılması ise 2035 yılı hedefleri
arasındadır.)
· KÜTAHYA-KONYA HIZLI TREN HATTI: (Afyon'da İzmir-Ankara hattından
çatallanacak, böylece İzmir- Konya hızlı tren hattı açılacaktır. Ayrıca 2035
yılı hedefleri arasında yer alan Denizli-Ankara Hızlı tren hattına Afyon'da
entegre edilmesi ile Denizli-Konya hızlı tren hattı da 2035 yılında hizmete
girecektir.)
· ANKARA-MERSİN HIZLI TREN HATTI: Ankara - Konya - Karaman - Silifke
- Mersin (Ankara-Konya OSB'lerini en kısa mesafeden Taşucu limanına bağlama,
İstanbul-Ankara yaş meyve ve sebze ihtiyacını karşılama, Kıbrıs-Silifke-Erdemli
turizm hattı.)
24 Yeni Karayolu
Projesi
Karayolları Genel Müdürlüğü, Türkiye'yi
yeni karayolu ağlarıyla donatacak 24 önemli projeyi hayata geçirmeyi planlıyor.
Karayolları Genel
Müdürlüğünün YİD modeliyle inşa ettirmesi beklenen projeleri ve uzunlukları
şöyle:
1-Gebze-Orhangazi-İzmir otoyolu (421 kilometre ),(Otoyol
33 Projesi)
2-Kuzey Marmara otoyolu (414 kilometre ),
3-Ankara-Niğde otoyolu (342 kilometre ),
4-Ankara-Samsun otoyolu
a-Ankara-Kırıkkale Delice kesimi (112 kilometre ),
b-Delice-Samsun kesimi (320
kilometre ),
5-Aydın-Denizli-Burdur Otoyolu
a-Aydın-Denizli kesimi (175
kilometre ),
b-Denizli-Burdur kesimi (155
kilometre ),
6-Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir otoyolu (370 kilometre ),
7-Sabuncubeli Tüneli (4 kilometre ),
8-Ankara-İzmir otoyolu (535 kilometre ),
9-Afyonkarahisar-Antalya-Alanya otoyolu (490 kilometre ),
10-Sivrihisar-Bursa otoyolu (202 kilometre ),
11-Şanlıurfa-Habur otoyolu Diyarbakır bağlantısı
dahil (445 kilometre ),
12-Gerede-Merzifon-Gürbulak Otoyolu
a-Gerede-Merzifon kesimi (357
kilometre ),
b-Merzifon-Gürbulak kesimi (908 kilometre ),
13-Bozüyük-Afyonkarahisar otoyolu (85 kilometre ),
14-Afyonkarahisar-Niğde otoyolu (425 kilometre ),
15-Düzce-Zonguldak otoyolu (90 kilometre ),
16-Alanya-Mersin otoyolu (250 kilometre ),
17-Delice-Sivas-Refahiye otoyolu (540 kilometre ),
18-Nevşehir-Diyarbakır otoyolu (650 kilometre ),
19-Diyarbakır-Gürbulak otoyolu (460 kilometre ),
20-Sivas-Malatya otoyolu (230 kilometre ),
21-Trabzon-Malatya otoyolu (540 kilometre ),
22-Şanlıurfa-Akçakale otoyolu (50 kilometre ),
23-Rize-Diyarbakır otoyolu (560 kilometre ),
24-Pasinler-Türkgözü otoyolu (250 kilometre ).
Otoyol 33 Projesi
- Başlangıç yeri Gebze ve bitiş noktası İzmir
olmak üzere toplam 250 km’dir.
- Otoyol 33 (O33), ya da Gebze – Orhangazi - İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve
Bağlantı Yolları Dahil) Otoyolu Projesi projesi İstanbul ile İzmir'i
birbirine bağlamayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda geçtiği güzergahta
dikkate alındığında Bursa ve Balıkesir gibi illerde projenin içerisinde yer aldığından
nüfus yoğunluğu yüksek iller ve Marmara Bölgesi ile Ege Bölgesi arası önemli bir bağlantı olacaktır
Güzergah
Teknik Özellikleri
· Asma Köprü (İzmit Körfez Köprüsü) (Dil ovası -
Hersek Burnu arası)
Asma köprü yaklaşık 3000 metre uzunluğundadır. Ana açıklığı ise 1700 metredir. Proje tamamlandığında dünyanın en uzun açıklıklı ikinci asma köprüsü olacaktır.
Asma köprü yaklaşık 3000 metre uzunluğundadır. Ana açıklığı ise 1700 metredir. Proje tamamlandığında dünyanın en uzun açıklıklı ikinci asma köprüsü olacaktır.
· Proje 377
km otoyol ve 44 km bağlantı yolu olmak üzere 421 km uzunluğundadır.
o Yaklaşık 3
km uzunluğunda bir asma
köprü
o Toplam 18212
m uzunluğunda 30
adet viyadük
o Toplam 7395
m uzunluğunda 4 adet tünel
o 209 adet köprü
o 18 adet gişe alanı
o 5 adet Otoyol Bakım Merkezi
o 7 adet servis alanı ve 7 adet park alanı
ENERJİ
ALANINDAKİ PROJELER
Nabucco Projesi
- , Türkiye'den AB ülkelerine doğal
gaz taşımak amacıyla yapılması düşünülen uzun geçişli bir boru
hattı taşımacılığı projesidir.
- Türkiye'den başlayacak olan 3,300 km'lik bir boru hattının
inşasına 2010'da başlanacağı duyurulmuştur. Proje 2002
yılında BOTAŞ (Türkiye) tarafından başlatılmıştır. Türkiye'den çıktıktan sonra terminal ülke Avusturya'ya kadar sırasıyla Bulgaristan, Romanya ve Macaristan'dan
geçecek boru hattı ortakları eşit hisse ile BOTAŞ (Türkiye), Bulgargaz
(Bulgaristan), Transgaz (Romanya), MOL (Macaristan), OMV (Avusturya) ve
RWE (Almanya)'dir.
- 2020 yılında 31 milyar metreküp doğalgaz taşıyacağı
varsayılan hat, aynı zamanda AB'nin Trans-Avrupa Enerji Hattı'nın bir parçası olarak öngörülmekte olup
fizibilite ve mühendislik çalışmaları için AB fonlarından da
faydalanılmıştır. İlk hesaplara göre toplam maliyet 4.6 milyar Euro'dur.
- Hat Erzurum'da Türkiye-İran
Doğalgaz Hattı ile birleşerek, yine yapımı
düşünülen Trans-Kafkas Gaz Hattı ile bağlanacaktır. Bu
özellikleriyle hat, hem Orta Asya'yı, hem de Orta Doğu'yu gaz
hatları olarak bağlayacak ve batı ucunda Avusturya'nın temel doğal
gaz taşıyıcısı hattı olan Baumgarten an der March Hattı ile
birleşecektir
Mavi Akım Projesi
· Mavi Akım projesi, Ankara ile Moskova arasında
1997 yılında imzalanan anlaşmaya göre, 25 yıl süreyle, Türkiye’nin Rusya’dan
yılda 16 milyar metre küp doğalgaz satın almasını öngörüyor.
· 1200 kilometre uzunluğunda
doğalgazı taşıyan boru hattının, yaklaşık 380 kilometresi, Karadeniz’in
altından geçmektedir. Deniz altındaki boru hattı, 2 bin 140 metre derinlikle, yeryüzünün en derindeki
boru hattıdır. Hattın yapımını, İtalyan ENİ şirketi üstlenmişti. Yıllık 16
milyar metre küp kapasiteli boru hattından Türkiye, 2002 yılı sonundan bu yana
gaz almaktadır.
· Mavi Akım projesinin maliyeti, 3,3 milyar dolar
olup, proje için, İtalya ile Rusya arasında yarı yarıya ortaklı Transco adlı
bir şirket kurulmuştur. İtalyan bankaları da, projenin maliyetini karşılamak
amacıyla Rusya’ya yüz milyonlarca dolarlık krediler kullandırmışlardır
· Türkiye, İstanbul ve Çanakkale boğazları
üzerinden taşınan Rus doğalgaz ve petrolünün de, Ceyhan’a ulaşmasını
hedeflemektedir. Samsun-Ceyhan arasında günlük 1 milyon ton kapasiteli bir
petrol boru hattının inşası, bu nedenle de, gündemde. Bu hattın
lisansını, 2009 yılında, Türk Çalık Grubu, almıştır. İtalyan ENİ firması,
Samsun-Ceyhan hattıyla da yakından ilgilidir.
Nükleer Santral Projeleri
sağlama arayışı enerji dünyasının en önemli
gündemi haline gelmiştir.
Özellikle 1970’li yılların başında ortaya çıkan
petrol dar boğazı, bu
arayışları hızlandırmış ve güvenilir enerji
kaynağı olarak nükleer
enerjinin ön plana çıkmasını sağlamıştır. Bunun
sonucu olarak 1980’li
yılların ikinci yarısına kadar yüksek kapasiteli
birçok nükleer reaktör
nükleer enerjiye olan talep artışı azalma
eğilimine geçmiş ve 1990’lı
yıllar boyunca durağan hale gelmiştir.
Bunun nedeninin, Three Mile Island (1979, ABD)
ve Çernobil (1986,
Sovyetler Birliği) nükleer kazalarının olduğu
söylense de, asıl etken
dünya ekonomisindeki yavaşlama ve doğalgazın
enerji pazarına
girmesidir. İçinde bulunduğumuz 21. yüzyılda,
sürdürülebilir kalkınma
anlayışı içinde iklim değişikliklerini göz önüne
alan enerji üretim
planları önem kazanmıştır. Bu çerçevede, nükleer
enerjinin yanında
yenilenebilir enerji kaynakları gündeme gelmiş
ve bu kaynaklardan
verimli enerji üretimi çalışmalarına
başlanmıştır. Ancak, dış koşullara
bağımlı olmaları (iklim koşullarına bağlı olarak
her zaman yeterince
güneş, rüzgar ve su kaynaklarının bulunmaması)
nedeniyle günümüzde
halen yenilenebilir enerji kaynaklarından yeteri
kadar verimli enerji
üretimi sağlanamamaktadır. Bu noktada nükleer
enerji, 7 gün 24 saat
enerji üreten sürekli bir kaynak olarak önemini
korumaktadır.
Enerjiyi ucuz, kaliteli ve sürdürülebilir olarak
elde eden ülkeler, küresel
ticaret ve kalkınma yarışında ön sıralarda yer
almaktadır. Bu nedenle,
ortalama yıllık enerji talep artışı % 7-8 civarında
olan ve dünyada
elektrik talep artışında 1,4 milyara yakın
nüfusu olan Çin’den sonra 75
milyon nüfuslu bir ülke olarak ikinci sırada yer
alan ülkemizin mutlak
surette nükleer enerjiyi, enerji arz portföyüne
katması gerekmektedir.
6
Enerji talebimizi karşılamak için ülkemizin
ortaya koyduğu temel enerji
stratejisi, dışa bağımlılığı azaltmak olup
ülkemizin izlediği enerji
politikalarıyla;
Kaynak
ülke ve güzergâh çeşitliliklerinin sağlanması,
Enerji
verimliliğinin artırılması,
Enerji
yoğunluğunun azaltılması,
Yerli
kaynakların tamamının kullanılması,
2023
yılında elektrik üretiminde yenilenebilir enerji
kaynaklarının payının en az %30’a çıkarılması
hedeflenmektedir.
Nükleer enerji, ülkemiz için enerji arz
güvenliğimizin sağlanması, enerji
ithal bağımlılığımızın ve cari açığın
azaltılması bakımından büyük önem
taşımaktadır. Fransa’nın petrol (%99) ve doğal
gaz (%97) ithal oranları
ülkemizdeki gibi yüksek olmasına rağmen,
Fransa’nın enerji ithal
bağımlılık oranı % 50 iken, ülkemizde bu oran
%72 civarındadır. Bunun
temel sebebi, Fransa’da elektrik üretiminde
nükleer enerjinin payının
% 75 olmasıdır.
Ülkemizin 2023’te kurulu gücünün 110.000-130.000
MW arasında
olması, elektrik tüketiminin 500 milyar kWh
olması öngörülmektedir.
Elektrik ihtiyacımızın karşılanmasında
kullanılan doğalgaz ve sıvı
yakıtların neredeyse tamamının, kömür yakıtların
ise yaklaşık %
30’unun ithal olduğu açıktır. Diğer yandan,
hidroelektrik
potansiyelimize ek olarak rüzgar, güneş,
jeotermal, biyokütle gibi
yenilenebilir enerji potansiyelimizin tamamı
kullanılsa bile 2023 yılına
kadar ulaşacağımız 500 milyar kWh enerji
tüketimimizin ancak yarısına
yakını karşılanabilmektedir.
Elektrik tüketim talebinin karşılanmasının yanı
sıra, Türkiye’nin 2023
yılına kadar, 500 milyar dolar ihracat
gerçekleştirmesi, kişi başına
25.000 dolar milli gelire sahip olması ve 2
trilyon dolar milli gelir ile
dünyanın ilk 10 ekonomisi arasında yer
alabilmesi için sürekli enerji
7
üreten nükleer güç santrallerini inşa etmesi bir
seçenek değil,
zorunluluk olarak karşımıza çıkmaktadır.
Akkuyu’da kurulacak nükleer güç santralinin
enerji arz güvenliğinin
sağlanması ve kaynak çeşitliliğinin artırılması
bakımından önemi
ortadadır. Bu çerçevede, Akkuyu ve Sinop’ta
kurulacak Nükleer
Santraller dikkate alındığında, yılda yaklaşık
80 milyar kWh elektrik
üretilmesi öngörülmektedir. Bu miktarda bir
elektriği doğalgaz
santralinden elde etmek için yaklaşık 16 milyar
metreküp doğalgaz
ithaline karşılık yıllık 7,2 milyar ABD Doları
(yaklaşık 13 milyar TL)
ödenmesi gerekmektedir. Dolayısıyla, 3 senede
sadece doğalgaz ithaline
ödenecek para ile Mersin-Akkuyu’da 4 ünite
nükleer santral
kurulabilmektedir.
Nükleer güç santrallerini, sadece elektrik
üretim tesisleri olarak
değerlendirmemek gerekir. Yaklaşık 550 bin
parçadan oluşan nükleer
santral projesi, diğer sektörlere de sağlayacağı
dinamizmle ve istihdam
imkanıyla birlikte ülkemiz sanayisine önemli
derecede katma değer
sunacaktır.
Ülkemizin yarım asırlık nükleer güç santrali
kurma ideali, T.C.
Hükümeti ile Rusya Federasyonu Arasında Akkuyu
Sahasında Bir
Nükleer Güç Santralinin Tesisine ve İşletimine
Dair İşbirliğine İlişkin
Anlaşma’nın 12 Mayıs 2010 tarihinde
imzalanmasıyla gerçekleşmeye
başlamıştır. Söz konusu Anlaşma, 15 Temmuz 2010
tarihinde TBMM
Genel Kurulu tarafından kabul edilmiş, 6 Ekim
2010 tarihli ve 27721
sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır. Adı geçen
Anlaşmanın
gerçekleştirilmesi kapsamında Proje Şirketi, 13
Aralık 2010 tarihinde
Ankara’da Akkuyu NGS Elektrik Üretim A.Ş. adı
ile kurulmuştur.
Ülkemizde kurulacak Akkuyu nükleer güç
santralinin inşasında,
maksimum düzeyde Türk mühendislerimizin
istihdamı, yerli ekipman
kullanılması, başta Mersin ve Antalya illerimiz
olmak üzere ülke
sanayimize dinamizm kazandıracaktır.
8
Bu çerçevede, yetiştirilmek üzere ilk Türk
nükleer mühendis ekibimizin
Rusya’ya gönderilmiş olması, nükleer
teknolojinin ülkemize
kazandırılması bakımından önemlidir.
Toplamda 300 olmak üzere bu sene gönderilen 50
Türk öğrencimiz,
Rusya’daki santrallerde staj dahil yaklaşık 9,5
yıla yakın bir eğitimin
ardından, Akkuyu Nükleer Santral Projesinde
mühendislikten
yöneticilik kademesine kadar farklı alanlarda
istihdam edilecektir.
Akkuyu Nükleer Santral Projesinin uygulanması
sürecinde, genel olarak
nükleer enerji ve özel olarak da ülkemizde
nükleer santral kurulmasıyla
ilgili tartışmalarla birlikte yanlış
bilgilendirmeler de artmıştır. Bu
nedenle hazırlanan bu çalışmada, ülkemizin neden
nükleer santrallere
ihtiyaç duyduğu, yenilenebilir enerji
kaynaklarımızın enerji ihtiyacımızı
karşılamaya yetip yetmeyeceği, nükleer
santrallerin çevreye, tarıma ve
turizme etkileri, Akkuyu sahası ve depremsellik
çalışmaları ile
Rusya’nın nükleer santraller konusunda dünyadaki
tecrübesi, dünyada
nükleer enerjinin elektrik üretiminde kullanımı
gibi konularda temel
bilgiler özetlenmiştir.
UZAY PROJELERİ
PROJE AŞAMASINDAKİ UYDULAR
· GÖKTÜRK 3 Savunma Sanayi
Müsteşarlığı’nın başlangıç aşamasındaki Göktürk 3 projesi, Türk Silahlı
Kuvvetleri’nin operasyonel faaliyetlerinin icrası için yüksek çözünürlüklü
görüntü ihtiyacının gece-gündüz her hava şartında karşılanması amacına uygun
hazırlanıyor. TUSAŞ liderliğinde geliştirilmesi planlanan proje, bir adet SAR
(Yapay Açıklıklı Radar) sensörü taşıyan uydu yapımını ve iki yer istasyonunun
teslimini kapsıyor.
· TÜRKSAT 5A TUSAŞ-TAI
tesislerinde kurulacak Uydu Montaj, Entegrasyon ve Test Merkezi’nde (UMET)
TÜRKSAT 4A ve 4B projesine katılan Türk mühendisleri tarafından üretilecek.
2015 başlarında uzaya gönderilecek.
· TÜRKSAT 5B Uydu Montaj,
Entegrasyon ve Test Merkezi’nde (UMET) yerli imkanlarla üretilecek. 2017
yılında yörüngeye fırlatılacak.
· TÜRKSAT 5C UMET’te Türk
mühendisler tarafından üretilmesi ve 2019 yılında uzaya fırlatılması
öngörülüyor.
YÖRÜNGEDEKİ TÜRK UYDULARI
· TÜRKSAT 1B 10 Ağustos 1994’te
Ariene 4 roketiyle fırlatılan
· TÜRKSAT 1B Türkiye, Avrupa
ve Orta Asya’yı kapsamına aldı. Fransız Alcatel Alenia Space Industries üretimi
olan uydu 2006’da görevini tamamladı.
· TÜRKSAT 1C 1996’da hizmete
giren ve Türkiye, Avrupa ile Orta Asya’ya yönelik yayın yapan 1C de
Alcatel Alenia tarafından üretildi. 10 Temmuz 1996’da fırlatılan ve 1062 kilogram ağırlığa sahip uydu ömrünü tamamladı.
· TÜRKSAT 2A 10 Ocak 2001’de
fırlatılan 2A, 2001 Şubat ayı itibariyle hizmet vermeye başladı. TÜRKSAT 1C ile
aynı pozisyonda bulunan ve halen aktif durumdaki 2A, Ortadoğu ve Rusya’yı da
içine alacak şekilde Avrupa’dan Orta Asya’ya kadar Türk TV yayınlarının
izlenmesine olanak sağlıyor.
· TÜRKSAT 3A Üretimine 10
Şubat 2006’da Alcatel tarafından başlanan 3A diğer uydulara oranla daha yüksek
kullanım kapasitesine sahip. Halen aktif görevdeki uydu, hem haberleşme hem de
Avrupa, Türkiye ve Orta Asya üzerinden doğrudan TV yayınları için kullanılıyor.
3A ile ayrıca telefon ve internet erişimi götürülemeyen bölgelere bu hizmetler
sağlanıyor.
· BİLSAT 1 Türkiye’de küçük uydu
teknolojilerini başlatmak amacıyla yola çıkan TÜBİTAK UZAY ve İngiliz SSTL
firmasının ortaklaşa ürettiği BİLSAT 1, 27 Eylül 2003’te fırlatıldı. Uydu 13.3
milyon dolara mal olurken görev ömrü kademeli olarak 15 yıl olarak planlandı.
Ancak pil hücrelerindeki arızadan dolayı 2006’da operasyon sona erdirildi ve
BİLSAT kaderine terk edildi.
· ITUpSAT1 23 Eylül 2009’da
Hindistan’dan uzaya gönderilen ilk Türk uydusu ITUpSAT1’in proje çalışmalarına
2005’te İstanbul Teknik Üniversitesi ve TÜBİTAK’ın desteğiyle başlandı. Eğitim
amaçlı olarak küp uydu standardında (10 cm3) üretilen ITUpSAT1, 990 gram ağırlığında. Uydu 250 bin liraya mal
olurken, projenin toplam maliyeti 1.5 milyon TL’yi buldu.
YAPIMI SÜREN UYDULAR
· GÖKTÜRK 1
Proje sahibi: Savunma Sanayi Müsteşarlığı
Ana yüklenici: Telespazio (İtalya)
Yerli ana yüklenici: TUSAŞ
Yerli alt yüklenici: TAI, Aselsan, TÜBİTAK-UEKAE ve ROKETSAN
Tür: Keşif ve gözetleme
Bütçe: 250 milyon euro
Fırlatma tarihi: 2013-2014
Amaç: Coğrafi kısıtlama olmadan, gündüz şartlarında dünya üzerinde herhangi bir bölgeden Türk Silahlı Kuvvetleri’nin ihtiyacına yönelik istihbarat amaçlı yüksek çözünürlüklü görüntü elde etmek.
Özellikler: 1 m²’den küçük alanları gözetleme kapasitesine sahip uydudan elde edilecek görüntüler istihbarat dışında ulaşım, çevre, ormancılık, afet yönetimi, doğal kaynakların gözlenmesi amacıyla da kullanılacak.
Proje sahibi: Savunma Sanayi Müsteşarlığı
Ana yüklenici: Telespazio (İtalya)
Yerli ana yüklenici: TUSAŞ
Yerli alt yüklenici: TAI, Aselsan, TÜBİTAK-UEKAE ve ROKETSAN
Tür: Keşif ve gözetleme
Bütçe: 250 milyon euro
Fırlatma tarihi: 2013-2014
Amaç: Coğrafi kısıtlama olmadan, gündüz şartlarında dünya üzerinde herhangi bir bölgeden Türk Silahlı Kuvvetleri’nin ihtiyacına yönelik istihbarat amaçlı yüksek çözünürlüklü görüntü elde etmek.
Özellikler: 1 m²’den küçük alanları gözetleme kapasitesine sahip uydudan elde edilecek görüntüler istihbarat dışında ulaşım, çevre, ormancılık, afet yönetimi, doğal kaynakların gözlenmesi amacıyla da kullanılacak.
· GÖKTÜRK 2
Proje sahibi: Milli Savunma Bakanlığı
Ana Yüklenici: TÜBİTAK UZAY ve TUSAŞ
Tür: Keşif ve gözetleme
Amaç: Türk Silahlı Kuvvetleri ile diğer kamu kuruluşlarının yüksek çözünürlüklü görüntü ihtiyacının karşılanması.
Proje bedeli: 100 milyon dolar
Fırlatma tarihi: 2011-2012
Fırlatma Üssü: Çin
Özellikler: Yaklaşık 200 kilogram ağırlığında ve bir metreküp hacminde olması öngörülen Göktürk 2 uydusu, 2,5 metre çözünürlükte görüntü toplayacak. Yerden 700 kilometre yükseklikte yörüngeye girecek uydu her 93 dakikada dünyanın çevresinde bir tur atacak.
Proje sahibi: Milli Savunma Bakanlığı
Ana Yüklenici: TÜBİTAK UZAY ve TUSAŞ
Tür: Keşif ve gözetleme
Amaç: Türk Silahlı Kuvvetleri ile diğer kamu kuruluşlarının yüksek çözünürlüklü görüntü ihtiyacının karşılanması.
Proje bedeli: 100 milyon dolar
Fırlatma tarihi: 2011-2012
Fırlatma Üssü: Çin
Özellikler: Yaklaşık 200 kilogram ağırlığında ve bir metreküp hacminde olması öngörülen Göktürk 2 uydusu, 2,5 metre çözünürlükte görüntü toplayacak. Yerden 700 kilometre yükseklikte yörüngeye girecek uydu her 93 dakikada dünyanın çevresinde bir tur atacak.
· RASAT
Proje sahibi: Devlet Planlama Teşkilatı
Ana Yüklenici: TÜBİTAK UZAY
Tür: Yer gözlem
Proje bedeli: 10-14 milyon dolar
Fırlatma tarihi: 2011
Fırlatma Üssü: Rusya
Amaç: BİLSAT ile kazanılan bilgi ve beceriyi pekiştirmek amacıyla yola çıkılan proje kapsamında, Türkiye’nin uydu teknolojileri konusunda yetişmiş insan gücünün artırılması hedefleniyor. RASAT Uydusu’ndan ayrıca haritacılık, afet izleme, çevre ve şehircilik konularında faydalanılması planlanıyor.
Özellikler: Türk mühendislerce geliştirilen yeni modüllere sahip RASAT, Türkiye’de tasarlanıp üretilen ilk yer gözlem uydusu. Görüntüleme sistemleri 1 milyon 326 bin euro’ya Güney Koreli Satrec Inivatiative firmasına ihale edilen 93 kilo ağırlığındaki uydu, 700 kilometrede yörüngeye oturtulacak.
Proje sahibi: Devlet Planlama Teşkilatı
Ana Yüklenici: TÜBİTAK UZAY
Tür: Yer gözlem
Proje bedeli: 10-14 milyon dolar
Fırlatma tarihi: 2011
Fırlatma Üssü: Rusya
Amaç: BİLSAT ile kazanılan bilgi ve beceriyi pekiştirmek amacıyla yola çıkılan proje kapsamında, Türkiye’nin uydu teknolojileri konusunda yetişmiş insan gücünün artırılması hedefleniyor. RASAT Uydusu’ndan ayrıca haritacılık, afet izleme, çevre ve şehircilik konularında faydalanılması planlanıyor.
Özellikler: Türk mühendislerce geliştirilen yeni modüllere sahip RASAT, Türkiye’de tasarlanıp üretilen ilk yer gözlem uydusu. Görüntüleme sistemleri 1 milyon 326 bin euro’ya Güney Koreli Satrec Inivatiative firmasına ihale edilen 93 kilo ağırlığındaki uydu, 700 kilometrede yörüngeye oturtulacak.
· TÜRKSAT 4A
Proje sahibi: TÜRKSAT
Ana Yüklenici: Mitsubishi Electric (Japonya)
Tür: Haberleşme
Amaç: TÜRKSAT 4A ile C Bant ilk defa kullanılacak ve bu frekans bandında Afrika da kapsama alanında olacak. Bu sayede TÜRKSAT uyduları Türkiye, Avrupa, Orta Doğu, Kuzey Afrika, Orta Asya ve Çin’den sonra Afrika kıtasının da tamamını kapsayacak.
Bütçe: 571 milyon dolar (TÜRSAT 4B dahil)
Fırlatma tarihi: 2013
Fırlatma Üssü: Baykonur (Kazakistan)
Özellikler: 2 bin 340 Mhz band genişliğine ve 3 bin 800 kilogram kuru yük ağırlığına sahip Türksat 4A’nın, 30 yıl manevra ömrü bulunuyor.
Proje sahibi: TÜRKSAT
Ana Yüklenici: Mitsubishi Electric (Japonya)
Tür: Haberleşme
Amaç: TÜRKSAT 4A ile C Bant ilk defa kullanılacak ve bu frekans bandında Afrika da kapsama alanında olacak. Bu sayede TÜRKSAT uyduları Türkiye, Avrupa, Orta Doğu, Kuzey Afrika, Orta Asya ve Çin’den sonra Afrika kıtasının da tamamını kapsayacak.
Bütçe: 571 milyon dolar (TÜRSAT 4B dahil)
Fırlatma tarihi: 2013
Fırlatma Üssü: Baykonur (Kazakistan)
Özellikler: 2 bin 340 Mhz band genişliğine ve 3 bin 800 kilogram kuru yük ağırlığına sahip Türksat 4A’nın, 30 yıl manevra ömrü bulunuyor.
· TÜRKSAT 4B
Proje sahibi: TÜRKSAT
Ana Yüklenici: Mitsubishi Electric (Japonya)
Tür: Haberleşme
Amaç: TÜRKSAT 4B ile TV yayıncılığına ilave olarak Türkiye’nin karasal altyapı üzerinden internet hizmeti verilemeyen bölgelerine ve bazı komşu ülkelere uydu aracılığıyla ucuz geniş bant internet götürme imkânı elde edilecek. Hâlen TÜRKSAT 3A üzerinden sağlanan internet hizmeti, TÜRKSAT 4B ile yarı yarıya ucuzlayacak.
Bütçe: 571 milyon dolar (TÜRKSAT 4A dahil)
Fırlatma tarihi: 2014
Fırlatma Üssü: Baykonur (Kazakistan)
Özellikler: Yapımında Türk teknik elemanlarının da yer alacağı uydu, Mitsubishi Electric’in geliştirdiği DS 2000 platformu üzerinde inşa edilecek. Türksat 4B uydusu 3 bin 340 Mhz band genişliği ve 3 bin 900 kilogram ağırlığında olacak. 4B’nin de 30 yıl manevra ömrü olacak.
Proje sahibi: TÜRKSAT
Ana Yüklenici: Mitsubishi Electric (Japonya)
Tür: Haberleşme
Amaç: TÜRKSAT 4B ile TV yayıncılığına ilave olarak Türkiye’nin karasal altyapı üzerinden internet hizmeti verilemeyen bölgelerine ve bazı komşu ülkelere uydu aracılığıyla ucuz geniş bant internet götürme imkânı elde edilecek. Hâlen TÜRKSAT 3A üzerinden sağlanan internet hizmeti, TÜRKSAT 4B ile yarı yarıya ucuzlayacak.
Bütçe: 571 milyon dolar (TÜRKSAT 4A dahil)
Fırlatma tarihi: 2014
Fırlatma Üssü: Baykonur (Kazakistan)
Özellikler: Yapımında Türk teknik elemanlarının da yer alacağı uydu, Mitsubishi Electric’in geliştirdiği DS 2000 platformu üzerinde inşa edilecek. Türksat 4B uydusu 3 bin 340 Mhz band genişliği ve 3 bin 900 kilogram ağırlığında olacak. 4B’nin de 30 yıl manevra ömrü olacak.
Uydu Montaj Entegrasyon ve Test Merkezi (UMET)
Proje sahibi: TUSAŞ
Amaç: Tasarımdan fırlatma aşamasına kadar yerli imkanlarla uydu montaj ve testlerinin gerçekleştirilmesi.
Bütçe: 100 milyon dolar
Tesis yeri: Gölbaşı (Ankara)
Özellikler: Uzay koşullarının simüle edileceği UMET, daha yerdeyken uydunun çalışacağından yüzde 100 emin olunmasını sağlayan bir dizi testin gerçekleştirileceği bir teknoloji merkezi olacak. GÖKTÜRK 1 Projesi kapsamında TUSAŞ tesislerinde kurulması ve 2012 yılında hizmete alınması planlanan tesiste aynı anda iki ayrı uydunun üretimi ve testi yapılabilecek. Hem askeri hem de sivil kurumlara hizmet verecek UMET’te ilk olarak Göktürk serisi uyduların montaj ve testleri gerçekleştirilecek. TÜRKSAT haberleşme uydularının geliştirilmesi ve entegrasyonu da Türk mühendisleri tarafından bu merkezde yapılacak.
Proje sahibi: TUSAŞ
Amaç: Tasarımdan fırlatma aşamasına kadar yerli imkanlarla uydu montaj ve testlerinin gerçekleştirilmesi.
Bütçe: 100 milyon dolar
Tesis yeri: Gölbaşı (Ankara)
Özellikler: Uzay koşullarının simüle edileceği UMET, daha yerdeyken uydunun çalışacağından yüzde 100 emin olunmasını sağlayan bir dizi testin gerçekleştirileceği bir teknoloji merkezi olacak. GÖKTÜRK 1 Projesi kapsamında TUSAŞ tesislerinde kurulması ve 2012 yılında hizmete alınması planlanan tesiste aynı anda iki ayrı uydunun üretimi ve testi yapılabilecek. Hem askeri hem de sivil kurumlara hizmet verecek UMET’te ilk olarak Göktürk serisi uyduların montaj ve testleri gerçekleştirilecek. TÜRKSAT haberleşme uydularının geliştirilmesi ve entegrasyonu da Türk mühendisleri tarafından bu merkezde yapılacak.
ASKERİ ALANDAKİ PROJELER
- Altay, Türkiye'nin geliştirmekte
olduğu 3+ nesil ana muharebe tankıdır. Şu anda detaylı tasarım
aşamasındadır. Milli Tank Üretim Projesi (MİTÜP) çerçevesinde 30 Mart
2007'de yapılan Savunma Sanayi İcra Komitesi toplantısı
sonucunda Savunma Sanayii Müsteşarlığı tarafından proje ana
yüklenicisi olarak Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi
A.Ş. belirlenmiştir. İsmini Kurtuluş Savaşı'nda 5. Süvari
Kolordusu'nu komuta eden Fahrettin Altay'dan almıştır.
- Üçüncü nesil ana muharebe tankı
olarak tasarlanmakta olan aracın prototip testleri ve kalifikasyon
çalışmalarının 2012 yılında tamamlanması, seri imalatın ise 2016 yılının
sonunda devreye alınması öngörülmektedir.
- İlk etapta üretilmesi planlanan
250 adet tank, TSK’nın ihtiyaçları doğrultusunda artırılabilecektir
- Altay tankı dünyanın en iyi
tankı ve Altay Tank Geliştirme Merkezi dünyanın en tan geliştirme
merkezidir.
T129 Atak Helikopteri
· TUSAŞ tesislerinde üretimi tamamlanan ilk T129A prototipi ilk
uçuşunu 17 Ağustos 2011'de gerçekleştirmiştir.
· T129, halen dünyada kendi sınıfındaki en etkin taarruz helikopteri
olma unvanını elinde tutmaktadır.
Daha yazmaklabitmeyecek bir sürü proje. Milli gemiler,
denizaltılar, tüfekler, füzeler…
Alanlarında bir numara olan bu gurur kaynağı projlerimiz
bizi geleceğe, Büyük Türkiye'ye kanatlandırıp götürecektir.
+ yorum + 1 yorum
Bugün meşru bir kredi teklifi mi arıyorsunuz? Kötü kredi geçmişiniz nedeniyle bankalar tarafından geri çevrildiniz mi? artık endişelenmeyin, pluto kredi finansmanı evi,% 3'lük sadece uygun bir faiz oranıyla dönüm noktanız. Aracılığıyla bize şimdi ulaşın
E-posta: plutocreditfinancier@gmail.com
Whatsapp: +18474539904
Yorum Gönder